• "Hvad Djevelen Nøler I Efter"
    Utstillingen om sjøhelten Peter Wessel Tordenskiold og slaget i Dynekilen for 300 år siden er åpnet. En utstilling d......

  • Da Pol III møtte overmakten 8.april 1940
    Før midnatt, fem timer før angrepet på Norge skulle starte, oppdaget den lille og gamle fangstskuta Pol III fiendtli......

  • I Ballings fotospor
    Maleren Ole Peter Hansen Balling var i Horten bare noen år av sitt lange liv som maler fra 1874 til 1879, men satt s......

Et av verdens eldste marinemuseer har holdt til i samme bygning i Horten siden 1864. Her strekker museets utstillinger seg over mer enn 2000 kvadratmeter. Utstillingene dekker blant annet storhetstiden til den dansk-norske marine, kanonbåtkrigen 1807-1814, oppbygningen av en egen norsk marine etter 1814, unionsoppløsningen i 1905 og utviklingen før-, under- og etter de to verdenskrigene. Med sine mer enn 150 fartøysmodeller og mengden av gjenstander får publikum en unik nærhet til historien.

Skrei på land i Horten

En lørdag i slutten av november ble P380 Skrei løftet opp fra vannet for aller siste gang, men ennå er ikke det ikke avklart når publikum får se det verneverdige fartøyet. Nå går turen til midlertidig lagring i hangar B på Møringa.

Sjøforsvaret dag for dag på nett

Fredag 5.desember kunne Sjøforsvaret og Marinemuseet åpne den nye historiske kalenderen "Sjøforsvaret dag for dag". Dette er en historisk database som i kortform tar for seg noen av de viktigste hendelsene i Sjøforsvarets historie, fra 1814 til 2000. Grunnlaget for basen er hendelsene i boka med samme navn.

Marinens fartøy 1814-2014

Fartøysbasen, Marinens fartøy fra 1814 til 2014, samlet i en søkbar database. basen er begynnelsen på noe som skal utvikle seg over tid og gradvis bli mer omfattende. Allerede nå ligger de fleste farøyene inne med nøkkelopplysninger, bilder og for mange også med vedlegg.

To av okkupasjonstidens viktigste skipsvrak fredes

Riksantikvaren freder to skipsvrak fra andre verdenskrig. Både vraket etter krysseren Blücher (Drøbaksundet, Frogn) og vrakrestene etter slagskipet Tirpitz (Håkøya, Tromsø) er i dag vedtatt midlertidig fredet. Samtidig varsler Riksantikvaren oppstart av ordinær fredningssak for begge skipsvrakene.

Da torpedolageret på Østøya ble sprengt

Søndag ettermiddag 21.januar 1945 hørte Hortens innbyggere tidenes eksplosjon, tett etterfulgt av en enorm røksøyle som steg på himmelen. Historien om sprengningen av torpedolageret på Østøya for 70 år siden (21.januar 1945) er ikke den aksjonen som har fått størst oppmerksomhet selv om målet var å redde livet til hundrevis av sjøfolk.

Rekordsommer på Marinemuseet

Besøket på Marinemuseet i juli måned har vært veldig bra og en av de mest besøkte noen sinne. Sommerværet har mye av "skylda" for det gode besøket, det har vært museumsvær.

70 års markering 8.mai

En stilfull markering til ettertanke. Det kan være den korte oppsummeringen av årets 8.mai markering på Marinemuseet. Tradisjonen tro ble dagen markert med tale og kransnedleggelse i minnehallen på Marinemuseet. på 70 årsdagen for freden var det flere tilhørere en noen gang tidligere, mange av dem unge skoleelever. 

Røvertoktet som slo feil

2. august 2015 var det 350 år siden sjøslaget på Vågen i Bergen i 1665. Et skikkelig røvertokt som ikke gikk helt slik Fredrik den 3, av Danmark-Norge og Charles 2. av England hadde planlagt det sammen.

Tordenskiold og Dynekilen – Ny utstilling

Tre hundre års markeringen av slaget ved Dynekilen er en ypperlig anledning til å bygge ny utstilling om den norske sjøhelten Tordenskiold og gi både historien og de unike gjenstandene som har tilhørt Tordenskiold bedre plass i museet.

1716 - Slaget om Dynekilen

7.juli 1716 og slaget i Dynekilen kommer alltid til å stå i historiebøkne som et av Peter Wessel Tordenskiolds viktigste seiere. Slaget som stoppet forsyninger av tungt artielleri i å komme frem til Karl XII, som hadde beleiret Fredriksten.

Marinemuseet er medlem av

Sjøforsvarets historiske kalender "dag for dag"

24.08.1864
Marinedykkeren C. Solberg døde på ”Bergen civile Sygehuus” etter at han hadde gjennomført svært mange dykk, og var blitt utsatt for det vi i dag kaller trykkfallsyken, og som en på den tiden ikke visste hvorledes en skulle behandle. Solberg var med stor sannsynlighet, den første marinedykker som forulykket under bruk av ”moderne” hjelmdykkerutstyr.
24.08.1892
Kanonbåt 1. klasse VIKING ble overtatt og heiste kommandoen med kommandørkaptein 2. klasse Thomas Mathiesen som skipssjef. Fartøyet ble delvis rearmert og ombygget i 1904. VIKING ble utrangert i 1920 og fra 1924 benyttet som hospitalskip for fiskere i Nord-Norge.
Kort beskrivelse av VIKING: Deplasement: 1.200 tonn Fart: 15,4 knop Besetning: 150 mann Hovedbestykning: 2-15 cm og 4-65 med mer kanoner og 1 undervanns torpedorør i baugen
24.08.1941
Etter å ha blitt pårent av den britiske jageren HMS WOLSEY utenfor Hull, sank minesveiperen KOS XVI (ombygget hvalbåt). Besetningen ble reddet. KOS XVI tilhørte en gruppe på syv hvalbåter som var beslaglagt av Sjøforsvarets overkommando i juni 1940. Totalt ble 22 hvalbåter brukt som minesveipere under krigen.
Kort beskrivelse av KOS XVI: Tonnasje: 250 tonn Fart: 12 knop Besetning: 14 mann Hovedbestykning: 1-2 pds. Mk. XI kanon

Utdrag fra boken, ajour pr. 31.12.2000

Søk i datoer

Åpningstider

Mai - September: 

Alle dager kl 12-16

Oktober - April:

Kun søndager kl 12-16

Helligdager stengt.

Fri entre

Kontor og bibliotek normalt åpent hverdager 09-15

Tlf: 33 03 33 97

epost:mar-mus@online.no

Fregatten KNM Narvik er ikke en del av Marinemuseet og har egne åpningstider.

http://www.knmnarvik.no/

English

Opening hours

(Subject to changes)

May - September:

12.00 - 16.00 every day

October - April:

12.00 - 16.00 Sundays only

Guided tours for classes and groups outside normal hours after appointment.

German

Offnungszeiten

(mit Vorbehalt eventueller Änderungen)

Mai - September:

12.00 - 16.00   alle Tage

Oktober - April

12.00 - 16.00 nur sonntags

 

Schulklassen und Gruppen kônnen nach Vereinbarung, außerhalb der normalen Offnungszeit, Führungen bestellen.    

Fartøysbase

Søk etter norske marinefartøy

Sjøforsvaret vs Marinen

Begrepet ”Sjøforsvaret” omfatter historisk sett noe mer enn bare ”Marinen”.

Kystartilleriet var i mange år en egen våpengren innenfor Sjøforsvaret. Kystartilleriet, som nå er nedlagt, har sitt eget museum på Oscarsborg.

I dag består Sjøforsvaret av Kysteskadren, som ofte kalles ”Marinen”, samt Kystvakt og Sjøforsvarets skoler.

Det er derfor naturlig at Marinemuseet legger hovedvekten av sin virksomhet på den virksomheten som i dag gjenspeiles i Sjøforsvarets organisasjon og med mest vekt på Marinen.