
Kongesjalupen Stjernen
Historien om kongesjaluppen Stjernen begynner i 1899. Norge er i union med Sverige og på tronen satt Oscar II. Kongen og dronningen (Sophie), var mange ganger i Norge og det ble bestemt å bygge en kongesjalupp de kunne bruke i offisielle sammenhenger.
10. februar 1899 ble byggekontrakten underskrevet av Forsvarsdepartementet, Marineavdelingen og Akers Mek. Verksted. Byggekontrakten er omfattende og detaljert. Her står det blant annet;
”Kontrakt afsluttet dags dato mellem det kongelige norske forsvardepartement og Akers mekaniske verksted angaaende bygning og leverance af en dampbarkas. Akers mekaniske verksted forpligter sig til at bygge og levere en dampbarkas efter nedenstaaende specifikation og paa efterfølgende betingelser.
Hoveddimensioner: Alle maal er engelske.
Lengde overalt 55’0”
Bredde paa spant 10’ 0”
Høide i rids 5’ 0”
Pladeklædningen og spanter af staal
Forud udføres underlag for en kanon, der leveres af departementet.
Bænkene udføres af teak, agtenfor lugaren med løse puder. En lugar udført af teak og elegant udstyret, placeres som vist paa tegningen.
Halgat og pullere af metal.
I det heletaget udstyres barkassen smukt og tidsmessig.
Maskinen bliver en kombineret høi- og lavtryksmaskine med udvendig kondensator af god tidsmæssig konstruktion og således som verkstedet nu leverer sine maskiner. Den skal med 500 omdreininger indicere ca. 80 hestekræfter.
Kjelden bliver en expres vandrørkjedel af staal, forarbeidet for et arbeidsstryk af 150 lbs. og prøvet før insætningen med det dobbelte vandtryk.
Vifte for forceret træk anbringes.
Verkstedet garanterer en fart af 10 knob paa prøvetur med let skib.
For forannævnte dampbarkas betaler det Kongelige norske forsvarsdepartement til Akers mekaniske verksted kr. 24.000.-”.
FARTØYSDATA - FAKTAOPPLYSNINGER
Kontrahert 10. feb 1899 ved Akers Mek Verksted.
Byggenummer 189 Deplasement 17,154 tonn Netto tonnasje4 000 kg
Skrog:
Lengde 55’ = 16,764 m
Bredde 12* 7” = 3,848 m
Dybde 5’ = 1,524 m
Materiale Stål og teak
Maskin:
Compound dampmaskin bygget ved Aker Mek Verksted 1899
Sylinderdiameter 155 mm og 308 mm
Slaglengde 177 mm
Effekt 80 HK
Turtall 500 o/min
Kjele:
Vannrørkjele 275 liter type Yarrow
Dimensjon L 1500 mm B 1200 mm H 1700 mm
Kullfyrt m/varmeflate 200 kvadratfot = ca 18,6 kvadratmeter
Arbeidstrykk 7 – 10 kg
Propell:
Stillbar stigning 930 mm diameter
Gir fart 8 – 10 knop v/500 o/min
Mannskap:
Skipsfører, maskinist, fyrbøter og 1-2 matroser
Fartøyets historie
Fartøyet ble sjøsatt 1899 og Kong Oscar II fikk i liten grad brukt Stjernen. I 1905 kom bruddet med Sverige og Kong Haakon blir vår nye folkevalgte konge. ”Hans første bekjentskap med Stjernen blir da denne i november 1905, utenfor Drøbak, frakter kongen, dronningen og den lille prinsen fra det danske kongeskipet Dannebrog til kommandoskipet Heimdal.
Stjernen og Marinemuseets Matroser
Marinemuseets Matroser er en venneforening for Marinemuseet i Horten. Den ble stiftet i 1993 etter initiativ fra admiral Egil Eikanger og med god støtte fra Rolv Wesenlund da man fryktet at museet skulle bli flyttet til Bergen.
Flyttingen ble det heldigvis ikke noe av, men venneforeningen var etablert, og takket være en meget aktiv vervekampanje fikk den god tilslutning.
Matrosenes hjertesak nr 1 ble restaureringen av Kongesjaluppen Stjernen. Denne oppgaven ble etter hvert så stor at matrosene opprettet en egen stiftelse som tok seg av finansiering, restaurering og drift av fartøyet.