Brente gjenstander fra Kongeskipet dukket opp

En februar dag i 2011 hang en pose p√• d√łra til nabomuseet v√•rt - en forvridd tekanne og skipssjefens ordrebok var blant det som dukket opp. Muligens en angrede verftsarbeider som ville gi tilbake klenodier fra kongskipsbrannen. N√• f√•r de hedersplass p√• Marinemuseet.

Torsdag 7. mars 1985 begynner det √• brenne ombord p√• K/S Norge mens det ligger i dokk ved Horten verft. Under sveisearbeider g√•r det galt og det som ikke skulle skje blir til en katastrofal brann. I nesten ett d√łgn kjemper branvesenet f√łr brannen er slukket. 

Det viste seg i etterkant av brannen at det brukt mellom 80 og 100 sett med r√łykdykkerflasker i arbeidet med √• lokalisere og slukke brannen. Det var lagt ut n√¶rmere 1000 meter med brannslanger. Brannsjefen skrev i sin rapport fra brannen at det aldri var mangel p√• verken utstyr eller mannskaper for √• bekjempe brannen ombord i kongeskipet. Det var skipets mange dobbelt skott som sammen med den m√łrke giftige r√łyken, fra blant annet korkisolasjonen, som gjorde arbeidet s√• vanskelig. 

I dokka l√• et s√łrgelig syn. Kongeskipet som nesten var ferdig etter fem m√•neder med arbeider ombord og som etter planen skulle forlatt Horten noen dager seinere, l√• totalt utbrent. Midtskips var nesten alt som kunne brenne, brent.

Mange tvilte p√• om det var mulig √• reparere kongeskipet. For de ansatte og ledelsen ved verftet var hendelsen sv√¶rt vanskelig. F√łrst og fremst fordi den betrodde oppgaven med √• utf√łre reparasjoner p√• kongens skip hadde g√•tt s√• utrolig feil, men kanskje like ille var det at de n√• m√•tte t√•le store pressoppslag med sviende kritikk av det ‚ÄĚkriserammede Horten Verft‚ÄĚ.

Eksperter fra Norsk Veritas kunne etter √• ha unders√łkt kongeskipet fastsl√• at brannen ikke hadde f√łrt til strukturendringer i skroget, noe som gjorde det teknisk mulig √• restaurere skipet. Dermed var det et √łkonomisk sp√łrsm√•l om kongeskipet skulle settes i stand.

Kongen var helt klar i sin holdning til fart√łyets fremtid. Var b√•ten sunn, skulle den bygges opp igjen. Med det mente han at hadde skroget klart seg og kunne brukes, skulle kongeskipet restaureres. Med rapporten fra Veritas var det liten tvil om hva Kongen ville. N√•r det i tillegg viste seg at motorene stort sett hadde sluppet unna brannens herjinger, uten nevneverdige skader var, det ingen diskusjon lenger. Seinere fikk Horten verft jobben med √• bygge fart√łyet opp igjen.

Trolig har flere ansatte passet p√• √• sikre seg suvernier fra Kongeskipet. Vi vet ikke historien bak gjenstandene som nylig hang p√• d√łra til Lokalhistorisk Senter og som ble overbrakt oss p√• Marinemuseet. Kanskje en angrende synder. N√• blir gjenstandene utstilt i museet ... og kanskje dukker det opp flere slike godbiter.