• "Hvad Djevelen Nøler I Efter"
    Utstillingen om sjøhelten Peter Wessel Tordenskiold og slaget i Dynekilen for 300 år siden er åpnet. En utstilling d......

  • Da Pol III møtte overmakten 8.april 1940
    Før midnatt, fem timer før angrepet på Norge skulle starte, oppdaget den lille og gamle fangstskuta Pol III fiendtli......

  • Olav Tryggvason - kampene i Horten
    Mineleggeren Olav Tryggvason senket et tysk fartøy på havna i Horten 9.april 1940 og hindret i første omgang Albatro......

Et av verdens eldste marinemuseer har holdt til i samme bygning i Horten siden 1864. Her strekker museets utstillinger seg over mer enn 2000 kvadratmeter. Utstillingene dekker blant annet storhetstiden til den dansk-norske marine, kanonbåtkrigen 1807-1814, oppbygningen av en egen norsk marine etter 1814, unionsoppløsningen i 1905 og utviklingen før-, under- og etter de to verdenskrigene. Med sine mer enn 150 fartøysmodeller og mengden av gjenstander får publikum en unik nærhet til historien.

70 år siden senkningen av Svenner

Tidlig om morgenen den 6. juni 1944 nærmet en stor armada av allierte krigsfartøyer seg kysten av Normandie. Cirka 4000 større fartøyer var på vei over den Engelske kanal, i tillegg mange tusen mindre fartøy. 11000 fly og 180 000 mann gikk til aksjon. En av verdenskrigens største og mest kompliserte operasjoner var i gang - Operasjon Neptun.

Ny Blücher modell til Marinemuseet

Modellen er bygget i Tyskland etter originaltegningene og Marinemuseet sikret seg den to meter lange modellen som er bygget i skala 1:100. Blücher er et yndet objekt for modellbyggere, men sjelden bygget helt etter originaltegningene som ikke alltid har vært like lett tilgjengelig. Ikke minst er detaljbeskrivelser av farger og andre detaljer mangelfulle. 77 år gamle Peter Dewitz har i mange år sittet på originaltegningene fra verftet som bygget skipet som var ferdig i 1939.

Verdenskrig og nøytralitet 1939

Ved utbruddet av andre verdenskrig i 1939 erklærte Norge 1.september at det ville forholde seg fullstendig nøytralt i krigen mellom Polen og Tyskland. To dager seinere, 3.september, ble erklæringen gjentatt med hensyn til krigen mellom Frankrike / England på den ene siden og Tyskland på den andre.

For å ivareta Norges plikter og rettigheter som nøytral stat ble Sjøforsvaret (Marinen og Kystartilleriet) ved krigsutbruddet mellom stormaktene, delvis mobilisert. Det ble satt opp et redusert nøytralitetsvern.

Les mer

Gratis omvisning i museet

Marinemuseet fortsetter ordningen med gratis omvisninger kl.1300 de dagene vi er åpne for publikum.

Dette er en anledning for deg/dere å komme ennå tettere på historien og få mer kunnskap om gjenstandene.

Minneord Steinar Sandvold

Det var med stor sorg vi på Marinemuseet mottok nyheten om at museets gamle sjef kommandørkaptein Steinar Sandvold hadde sovnet stille inn mandag 15. januar, i en alder av 78 år.

Marinens glemte jernbane

Historien knyttet til bruken av bygningene på øyene Østøya og Mellomøya utenfor Horten blir denne vinteren dokumentert og bevart for ettertiden. Blant de spennende historien som beskrives i prosjektet er den omfattende jernbanen som var på øyene.

Ny utstilling - Marinens flyvevåpen 1912-1944

Foranledningen for opprettelsen av Marinens flyvevåpen var undervannsbåtoffiserene fra Kobben som på en dristig og spennende måte tok initiativet. Da premierløytnant Hans Fleicher Dons tok av fra Gannestadjordet utenfor Horten 1. juni 1912 ble dette samtidig starten på en spennende del av norsk luftfartshistorie.

Flott 200 års markering for Lyngørslaget

6.juli 2012 ble 200 årsdagen for slaget i Lyngør og ett av de største sjøslagene i norsk farvann markert. Generalinspektøren for Sjøforsvaret la ned krans på graven til de falne og Marinemuseets sjef holdt minnetalen. Markeringen ble en verdig og flott markering av ett av de største sjøslagene i norsk farvann.

Najaden og Allert løftet frem

To av våre mest kjente marinefartøy fra krigen mot engelskmennene er uvilsomt Najaden og Allart. For det første handler historien om dramtisk kamp mellom holmene utenfor Risør og det største enkelt tap vår marine led før 1940. For det andre er det historien om skipet som ble tatt av englenderne under det store flåteranet i 1807 og ble satt inn i britisk tjeneste. Hun ble gjenerobret 10. august 1809 utenfor Fredriksværn av 6 rokanonsjalupper og 2 rokanonjoller. Disse historiene forteller den dramatiske opptakten til historien om hvordan Danmark tapte Norge til Sverige.

Tiden før 1814 løftes frem i ny utstilling

Den moderniserte og nye utstillingen i museets gamle avdeling tar for seg opptakten til 1814 og forteller historien om den dansk-norske flåten fra kampen på Københavs red via flåteran og kanonbåtkrigen frem mot 1814. Mye av denne historien skulle bli avgjørende for vårt lands skjebne i forsøket på å etablere Norge som et selvstandig kongerike.

Marinemuseet er medlem av

Sjøforsvarets historiske kalender "dag for dag"

25.04.1840
Hjuldampskipet NORDCAP (1) ble sjøsatt. Dette var Den Norske Marines første maskindrevne skip. NORDCAP (1) ble også benyttet i postvesenets tjeneste og ble utrangert og solgt i 1872.
Kort beskrivelse av NORDCAP (1): Deplasement: 500 tonn Fremdriftsmiddel: Seil og maskin Fart: 9,2 knop maskin) Besetning: 75 mann Bestykning: 2-60 pds. Bombekanoner L/13
25.04.1864
Dampkanonbåten LOUGEN (2) ble overtatt og heiste kommandoen med premierløytnant David Bodom som skipssjef. Det ble overtatt to fartøyer av denne typen, det andre fartøyet fikk navnet GLOMMEN (1). LOUGEN (2) ble benyttet til fi skerioppsyn og til tender for monitorene. Fartøyet ble utrangert i 1885 og solgt i 1903.
Kort beskrivelse av LOUGEN (2) og GLOMMEN (1): Deplasement: 280 tonn remdriftsmiddel: Seil og maskin
Fart: 9 knop. (maskin) Besetning: 50 mann Hovedbestykning: 1-60 pds. glattløpet kulekanon L/14,5 og 1-24 pds. Forladekanon
25.04.1941
Marinens flyvåpens No.330 (Norwegian) Squadron ble opprettet på Island som en del av Royal Air Force Coastal Command. Flyskvadronen hadde kun norsk personell og ble utrustet med norske NORTHROP N3PB sjøfly. Sommeren1942 ble disse supplert med en del CATALINA amfi biefly levert til Royal Air Force (RAF) fra USA. På Island opererte skvadronen fra baser i Reykjavik, Akureyri og Budareyri. Fra tidlig i 1943 fl yttet skvadronen først til Oban i Skottland og senere på året til Sullom Voe på Shetland.
25.04.1981
Kystvaktfartøyet NORDKAPP (4) ble overtatt og heiste kommandoen med kommandørkaptein Lars T. Sætre som skipssjef. Fartøyet er fortsatt i tjeneste.
Kort beskrivelse av NORDKAPP (4)-klassen, se 6/3-1981.

Utdrag fra boken, ajour pr. 31.12.2000

Søk i datoer

Åpningstider

Mai - September: 

Alle dager kl 12-16

Oktober - April:

Kun søndager kl 12-16

Helligdager stengt.

Fri entre

Kontor og bibliotek normalt åpent hverdager 09-15

Tlf: 33 03 33 97

epost:mar-mus@online.no

English

Opening hours

(Subject to changes)

May - September:

12.00 - 16.00 every day

October - April:

12.00 - 16.00 Sundays only

Guided tours for classes and groups outside normal hours after appointment.

German

Offnungszeiten

(mit Vorbehalt eventueller Änderungen)

Mai - September:

12.00 - 16.00   alle Tage

Oktober - April

12.00 - 16.00 nur sonntags

 

Schulklassen und Gruppen kônnen nach Vereinbarung, außerhalb der normalen Offnungszeit, Führungen bestellen.    

Fartøysbase

Søk etter norske marinefartøy

Sjøforsvaret vs Marinen

Begrepet ”Sjøforsvaret” omfatter historisk sett noe mer enn bare ”Marinen”.

Kystartilleriet var i mange år en egen våpengren innenfor Sjøforsvaret. Kystartilleriet, som nå er nedlagt, har sitt eget museum på Oscarsborg.

I dag består Sjøforsvaret av Kysteskadren, som ofte kalles ”Marinen”, samt Kystvakt og Sjøforsvarets skoler.

Det er derfor naturlig at Marinemuseet legger hovedvekten av sin virksomhet på den virksomheten som i dag gjenspeiles i Sjøforsvarets organisasjon og med mest vekt på Marinen.