Flyfabrikker i Norge

Allerede fra 1913 ble det bygd fly i Norge. I Norge hadde vi faktisk to flyfabrikker, den ene var Hærens Flyfabrikk på Kjeller, og den andre var Marinens Flyfabrikk i Horten. Luftforsvarsmuseet har et tablå av interiør fra en flyfabrikk. 

De produserte forskjellige flytyper.  De fleste ble bygd på lisens fra andre land, men det ble også bygd noen egne konstruksjoner. Det ble bl.a. bygd 10 fly av typen Sopwith Baby på lisens, som vi ser en modell av her.

I flyfabrikken jobbet snekkere, sydamer – og selvfølgelig ingeniøren, som holder et oppsyn med det hele. Her holder de på å bygge nettopp det flyet vi ser i monteren; en Sopwith Baby. Her ser dere skroget, og her borte ligger haleflaten. Når trerammen var ferdig, ble den trukket med duk, (en type bomullsstoff), som sydamen sydde. Deretter ble delene gitt flere lag med en spesiell lakk (dop), for å gi det en glatt, tett og stram overflate – som et trommeskinn. En slik konstruksjon ble lett og sterk. Det tyngste på flyet var motoren, som dere ser her framme. (vis) Vekten av motoren foran, kunne av og til by på problemer ved landing. Flyet ble så framtungt at det var lett å ende på nesen med brukket propell.