Fly i Hærens Flyvåpen på 1920-30 tallet

F.F.9 Kaje I

Flyet som står her heter Kaje. Dette er et helnorsk fly. Det første ble bygd i 1921, og typen ble regnet som Hærens Flyfabrikk mest vellykkede konstruksjon. Det ble utsyrt med en 120 hk vannavkjølet sekssylindret Mercedes rekkemotor, og vingeprofilet var det tyske Gøttingen bygget på lisens. Bortsett fra vingeprofilet var flyet en norsk konstruksjon, bygget av tre og trukket med linduk. Motoren var innkledd med aluminium. Det ble bygget tre varianter Kaje I, II og III, med nye modifikasjoner i hver utgave.

Når flyet skal starte er prosedyren slik: Piloten sjøl pumper bensin opp til motoren, slår på tenning og gir tegn til sin hjelper som skal dra i gang propellen. Når motoren starter, vil luft fra propellen få den lille propellen under kroppen til å gå rundt.  Denne lille propellen driver så pumpen som pumper bensin til tanken oppe på vingen, som igjen forer motoren med drivstoff. Soldaten som holder en fast hånd i starteren, var starterens sikringsmann.

Starteren av propellen blir dratt unna av ham. Dette var fast prosedyre for å forhindre at propellen traff starteren. Et treff i hodet kunne få fatale følger. På glatt underlag som snø og is var dette spesielt viktig. Det ble som oftest brukt lakserolje til å smøre motoren, da den var mye billigere enn vanlig motorolje. Lakserolje er som noen kanskje vet et gammelt middel mot fordøyelsesbesvær.. På grunn av eksosrørenes stilling på rekkemotoren gikk eksosen rett forbi cockpiten og mye av den havnet derfor i fjeset på flygeren.  Denne ”dusjen” hadde sin virkning, så ofte bar det rett på toalettet etter landing….  Bruken av lakserolje nedsatte dessuten ytelsen til motoren.

Les mer her om Luftforsvarsmuseets Kaje I

Avro 504

En Avro 504 vises opphengt i utstillingen ved Luftforsvarsmuseet. Normalt var denne flytypen utstyrt med stjernemotor. Denne har imidlertid en Dayak rekkemotor, noe som gjør den svært sjelden. Norge kjøpte 5 slike fly fra England, og brukte disse fra 1918 til 1922. Ett av dem fikk Hæren i gave fra Roald Amundsen. ”Skien” som er plassert under midten på flyet, er til hjelp under landing. Tyngden av motoren gjør flyet framtungt. Skien forhindret at flyet tippet framover når det landet.   Avro’en er det eldste flyet vi har i utstillingen.

Les mer her om Luftforsvarsmuseets Avro 504.

 

Tiger Moth

Tiger Moth ble bygget på lisens på Hærens flyfabrikk på Kjeller fram til midt på 1930-tallet. Det ble bygd to forskjellige Tiger Moth modeller: (10 av typen DH 60 og 32 av DH 82 modellen.) Tiger Moth ble primært brukt som skolefly, men også som speiderfly. Det ble også prøvd ut med bevæpning.

Dette flyet kunne både benytte ski, hjul og flottører som understell. Flyet er populært og brukes også i dag som veteranfly i flyklubber eller i privat eie. Kanskje noen av dere har sett ett på flystevne?  

Les mer her om Luftforsvarsmuseets Tiger Moth.

 

Fokker CV.D

På 30 tallet brukte Hæren to forskjellige versjoner av dette Fokker-flyet: Fokker CV.D og Fokker CV.E. Her ser vi CV.D, den har lengre vinger enn E-modellen. De første fem flyene ble kjøpt fra Fokker – fabrikken, siden ble de resterende bygget på lisens på Kjeller. Flytypen var populær og ble mye brukt i mellomkrigstida av flere nasjoner. De dekket behovet for et mer spesialisert kampfly.

Bak flygeren er det plass til en speider / skytter. Fokker-flyene i de forskjellige flyavdelingene dannet ryggraden i Hærens Flyvåpen under felttoget mot Norge i 1940.

Les mer her om Luftforsvarsmuseets Fokker CV.D