Junkers JU-88 A-4

Utviklingen av JU-88 startet i januar 1936. Allerede 21.desember 1936 tok den første prototypen av på sin første prøvetur. Det var Junkers sjefsprøveflyger «Flugkapitän» Kindermann som satt ved kontrollene. Flyet hadde sivilregistrering D-AQEN. Flyet var utstyrt med 2 stk 1000 hk Daimler- Benz DB- 600Ao motorer. Denne prototypen, med betegnelsen V-1 havarerte etter en relativt kort levetid, men hadde allerede da bevist at konstruksjonen var vellykket og hadde lovende utsikter.

Videreutviklingen av dette flyet resulterte i flere prototyper og en totalproduksjon på 14780 JU-88. Det var opprinnelig konstruert for høyde- og stupbombing, men det ble bygget varianter som fikk oppgaver på nær sagt alle områder under den annen verdenskrig.

Museets eksemplar er en JU-88A-4 Werke nr. 1478. Var utstyrt med to Jumo 211J-1 motorer på 1400 hk hver. Den hadde registrering 4D+AM og tilhørte KG 30 «Adler Geschwader» med hjemmebase i Banak, Lakselv. Etter å ha fløyet tom for drivstoff, havarerte flyet ved Refsbotn, mellom Hammerfest og Banak den 13 april 1942. Mannskapet hoppet ut i fallskjerm før flyet tok bakken. Flyet ble i 1988 ved hjelp av helikoptere fra Luftforsvarets 330 og 339 skvadron, fraktet ned til Banak Flystasjon, deretter tatt vare på og lagret ved forsvarsmuseets samling på Gardermoen. Det ble bestemt at flyet ikke skulle restaureres, men utstilles i den tilstand det var i et diorama i Luftforsvarsmuseet ved Norsk Luftfartsmuseum i Bodø.