Utstilt i Bodø

North American T-6H/J Harvard

Harvard har vært et av de mest betydningsfulle treningsflyene gjennom tidene. Over 15000 ble bygget i USA, ytterligere 4400 ble bygget på lisens i Canada og Australia. Over 30 land har hatt Harvard i sitt flyvåpen, mange er fortsatt i bruk, i Norge er det minst to Harvard som er privateide og deltar i flystevner og oppvisninger i inn og utland.

Republic F-84G Thunderjet

Den første operative amerikanske jetjager var F-80 Shooting Star. Prototypen fløy første gang i januar 1944. Ca 2 år senere i februar 1946 tok prototypen XP-84 S/N 45.59475 av for første gang. Da produksjonen stanset i 1953, var 4400 fly bygget i 6 forskjellige modeller.

Koreakrigen og den spente situasjonen i Europa tilsa behov for et fly som kunne føre taktiske atomvåpen. Dette førte til utviklingen av F-84G, den siste modellen av Thunderjet. Denne modellen fikk den nye motoren J35-A-29A med 5600 lb skyvekraft. Større fart, rekkevidde og nyttelast gjorde F-84G til den jagerbomberen USAF trengte i øyeblikket i Korea, og dessuten som våpenhjelp til Natoland.

Republic RF-84F Thunderflash

I 1949 startet utviklingen av et taktisk jagerbombefly som skulle ha bedre ytelser enn F-86 Sabre. Den siste utgave av Thunderjet F-84E, ble videreutviklet til YF-84F Thunderstreak. Tre eksemplarer av prototypen ble bygget, og utstyrt med British Armstrong Siddeley «Sapphire» turbojet motor, som ble bygget på lisens i USA som J-65 «Sapphire». Et av disse flyene ble konstruert for å gi plass til opptil 6 kameraer i neseseksjonen. Den fikk betegnelsen YRF-84F Thunderflash, og var et taktisk fotorekognoseringsfly som fløy første gang i februar 1952.

Saab 91B Safir

SAAB SAFIR er et 3-4 seters skole -og kommunikasjonsfly. Flyet var i produksjon i årene 1946-1966. Det ble produsert i fire forskjellige modeller, SAAB 91A og SAAB 91B var tre-setere, mens 91C og 91D var firesetere. Det var brukt forskjellige motorer i de fire variantene.

Supermarine Spitfire LF.MK.IXe

Spitfire var et av de mest berømte jagerfly fra den andre verdenskrig. Prototypen fløy første gang i 1936, og da produksjonen av Spitfire opphørte i 1947, var det bygget omlag 20300 eksemplarer i 40 forskjellige hovedutgaver. Flytypen var i første linje under hele krigen og ble stadig videreutviklet i takt med ny teknologi og operative krav.

De Havilland DH 98 T. Mk. III Mosquito

Allerede i 1935 startet planleggingen av det som den 24 nov 1940 resulterte i testflyging av prototypen på DH 98 Mosquito. Flyets skrog og vinger ble framstilt av trematerialer og finer. Hensikten var å få flyet så lett som mulig, samt å spare dyrebare metaller i en tid da annen verdenskrig var i emning. Prøveflygingene som fulgte viste at De Havilland hadde konstruert et eksepsjonelt fly, med gode utviklingsmuligheter. Flyet ble da også produsert i 48 varianter før det gikk ut av tjeneste.

Piper L-18 Super Cub

Moderne feltartilleri har stor rekkevidde og engasjerer ofte målene sine ved indirekte skyting, d.v.s. at målene ikke kan ses av kanonmannskapene. Derfor trenger man observasjonsposter som kan se målene og dirigere skytingen.

Consolidated PBY-5A Catalina

Den første kontrakt om bygging av «PBY-1 Flying Boat» ble inngått 29 juni 1935. 60 fly skulle leveres til US Navy for $90 000 pr stk. Allerede i september 1936 ble de første flyene levert.De var utstyrt med Pratt&Whitney R-1830-64 motorer. Defensiv bevepning besto av 3 stk .30 kaliber maskingevær. Ellers kunne flyet medbringe 4 stk 325 lb dypvannsbomber, eller 4 stk 500 lb bomber, eller 4 stk 1000 lb bomber, eller 2 1425 lb torpedoer. Forbedringer skjedde hele tiden etter som produksjonen økte, det var endringer som sterkere motorer,bevepning, våpenlast osv. En av de synlige forandringer var PBY-5 som fikk de berømte «blisters» på siden av skroget bak vingen, sideroret fikk den utforming som karakteriserer PBY-5 og PBY-5A. Den første Catalina i norsk tjeneste var en PBY-5B flybåt. Den ble tildelt Marinens Flyvåpens 1477(N)Flight i Woodhaven England 18 Februar 1942.

Avro 504

Et av de mest anvendte skolefly i England under 1. verdenskrig var Avro 504, et to-seters biplan av enkel konstruksjon, men med relativt gode flyegenskaper. Da Alliott Verdon Roe lanserte AVRO 504 i 1913 håpet han på en bestilling på 6 fly. I 1932, var det bygget over 10 000. I 1. verdenskrig ble AVRO 504 vanligvis brukt som treningsfly. Etter krigen ble flyet mye brukt til oppvisninger og rundflygning fordi det hadde gode flyegenskaper.

Bell UH-1B Iroquois

Dette er antakelig det helikopteret som det er bygget flest av i den vestlige verden, over 10 000 eksemplarer i over 20 versjoner av prototypen XH-40. Den første flyturen ble foretatt i oktober 1956. Ca 60 land har brukt denne helikoptertypen i sine militære styrker, og det har vært i bruk i de fleste konflikter i de over 30 år det har eksistert. I tillegg til Bell-fabrikkene i USA, ble dette helikopteret bygget på lisens eller sammensatt i Italia, Taiwan og Japan.

Det ble opprinnelig bygget som ambulanse helikopter, og for generelle transportoppdrag i US Army. Det kom i tjeneste i 1958 og er blitt tilpasset forskjellige oppgaver i kamp- rednings- og antiubåtoperasjoner, og kanskje den viktigste rollen: taktisk transport av hæravdelinger.